Pedagogisch Werkplan

Mieke Admiraal Telefoon : 06-42138275
Ravelstraat 6 Email : info@gastouder-mieke.nl
8031 DD Zwolle Website : www.gastouder-mieke.nl
LRKP 696180224 KVK 68019874

1. Welkom

Welkom bij gastouder Mieke. Ik ben Mieke Admiraal-Horst, getrouwd met
Jan-Willem en moeder van Jonathan, Lisanne en Ruben. In het verleden heb ik gewerkt als verpleegkundige in de ouderenzorg. Van jongs af aan wist ik dat ik later met kinderen zou willen werken. Nadat Jonathan geboren was en ik zwanger was van Lisanne was de combinatie werken met onregelmatige diensten en het moederschap niet goed meer te combineren. Toen Lisanne 2 maanden oud was ben ik begonnen als gastouder. Helaas moest ik na een jaar stoppen met werken omdat ik door de zwangerschap van Ruben ernstige bekkenklachten kreeg. De combinatie 2 jonge kinderen, zwangerschap en gastkinderen lukte lichamelijk niet meer. Na een aantal jaren voor mijn kinderen te hebben gezorgd, begon het toch weer te kriebelen. Ik ben in 2012 weer gestart als gastouder. Ik geniet enorm van de ontwikkelingen die de kinderen door maken. En het is een voorrecht om daar getuige van te zijn, en iets te betekenen in het jonge leven van zoveel kinderen.

2. Spelen en speelgoed

Spelen doen wij op de benedenverdieping van onze woning in de Zwolse wijk holtenbroek. Hier heb ik beschikking over een box voor de allerkleinsten. Het speelgoed zit in bakken en regelmatig wissel ik bakken om zodat er weer “nieuw” speelgoed voor handen is. Bij de keuze van het speelgoed kijk ik naar de leeftijden van de kinderen. Speelgoed dat niet geschikt is voor de kleintjes wordt alleen onder toezicht mee gespeeld op de eettafel of pas gebruikt zodra de kleintjes naar bed zijn.

Het speelgoed dat gebruikt wordt is duurzaam, schoon en heel. Kapot speelgoed wordt direct verwijderd en vies speelgoed direct gereinigd. Al het speelgoed wordt 1 keer per maand schoongemaakt. Speelgoed wordt 1 keer in de zoveel tijd omgewisseld om het voor alle kinderen interessant te houden. Regelmatig schaf ik nieuw speelgoed aan.

Tijdens het spelen komt “samen spelen, samen delen” ruimschoots aan bod. Eventuele ruzies met betrekking tot speelgoed kunnen onderling door de kinderen worden opgelost. Mocht het uit de hand lopen ben ik in de buurt om de harmonie te herstellen.

3. Buiten spelen

Buiten spelen gebeurd in de achtertuin, speeltuin of tijdens een uitstapje. Hierbij is altijd toezicht aanwezig. Per dag probeer ik minimaal 1 keer naar buiten te gaan. Vindt u het fijn dat ik uw kindje voor een uitstapje omkleed in een setje kleding dat tegen een stootje kan? Dan is dit uiteraard geen probleem. Graag verneem ik dit van u. Mocht het regenachtig zijn, dan heb ik voor de kinderen een regenbroek met fleecevoering, zodat we toch lekker naar buiten kunnen.

4. Eten

Eten doen wij met elkaar samen aan de eettafel, op vaste tijden. Baby’s worden gevoed op het moment zoals u zelf gewend bent. Ik probeer van de eet- en drinkmomenten een gezellig moment te maken, waarbij de nadruk niet op eten/drinken ligt, maar op gezellig samenzijn en het vertellen van verhalen. Dit is ook een ideaal voorleesmoment voor mij.

Tijdens het eerste eetmoment in de ochtend zal fruit worden gegeten. In de middag eten we bruinbrood en tijdens het eetmoment in de middag eten we fruit of een biscuitje. Als er kinderen tot laat in de middag blijven krijgen ze rond 16.30 nog een stukje komkommer/fruit/soepstengel o.i.d.

Voor het eten bidden we met elkaar, als er grotere kinderen zijn vraag ik of er nog punten zijn waar we voor zullen bidden. De kinderen mogen zelf kiezen wat ze op hun brood willen hebben. Kinderen vanaf ongeveer 2/2,5 jaar mogen zelf proberen hun brood te smeren met een speciaal kindermes. Lukt dit niet zal ik ze helpen. Af en toe eten we wat extra’s bij het brood eten, een soepje, blokje kaas/worst/bolletjes. Na het eten lezen we een verhaal uit de kinderbijbel, ik vraag vaak welk verhaal de kinderen willen lezen. Daarna zingen we een bijpassend liedje, en mogen de kinderen zelf ook nog een liedje uitkiezen, die we zingen of luisteren via youtube. Na het bijbel lezen danken we voor de maaltijd. Speelgoed gebruiken we niet aan tafel.

5. Slapen

Op de eerste etage heb ik de beschikking over 3 slaapkamers en op zolder is ook nog een slaapkamer. In elke slaapkamer staat een camerababyfoon, zodat ik de kinderen tijdens het slapen beneden in de gaten kan houden.
Elk kind heeft zijn/haar eigen slaapkamer met een ledikantje en eigen beddengoed. Zo kan elk kind zijn/haar eigen slaapritme zoveel mogelijk aanhouden. Mochten er meer dan 4 kinderen tegelijk moeten slapen, zullen er 2 kinderen op 1 slaapkamer moeten slapen(waarvan 1 in een campingbedje)

Na het middageten, zullen de kinderen naar bed gaan. De slaaptijden zijn ongeveer: 12.00 uur tot 15.00 uur. De baby’s volgen hun eigen ritme met slapen, die slapen vaak nog meerdere keren op een dag.

In verband met de kans op wiegendood slaapt een baby op de rug. Indien u hier iets anders in wenst, vullen we samen het formulier “inbakeren en buikligging” in. Voor alle kinderen heb ik bovenop het matras een aerosleepdekje liggen tegen wiegendood.

6. Fantasie en creativiteit

Door te knippen, plakken en te verven wordt het probleemoplossend handelen en/of denken bij een kind gestimuleerd. Evenals het vermogen tot vernieuwing en het creërend vermogen. Ik vind het leuk als kindjes zelf iets bedenken om te maken. Mocht er weinig inspiratie zijn, zal ik het internet raadplegen. Verder maak ik gebruik van het programma Leef! Daar haal ik inspiratie uit. Maar ik kijk ook vooral waar de kinderen zelf mee komen en speel daarop in. Mede daarom werk ik niet met vaste thema´s. Ik besteed veel aandacht aan de christelijke feest- en gedenkdagen.

7. Verzorging en hygiëne

Voor het eten wassen we de handen en ook na een toiletbezoek. Speelgoed wordt eens per maand schoon gemaakt en ieder kindje krijgt zijn eigen beddengoed. Dit beddengoed wordt elke week gewassen(indien nodig vaker), zodat de kinderen elke dag in een schoon bed liggen.

In overleg wordt de aanpak naar zindelijkheid besproken met de ouders/verzorgers. Ik zal uw kindje zoveel mogelijk proberen te stimuleren. Om hiertoe bij te dragen heb ik de beschikking over een speciale kindertoiletbril. Deze worden na elk gebruik gereinigd.

Het gastouderbureau zorgt voor een jaarlijkse risico-inventarisatie, die op de opvanglocatie is in te zien en op te vragen bij het gastouderbureau. Mocht u hier vragen over hebben hoor ik het graag.

8. Ziek worden en zijn

Indien uw kindje ziek is terwijl het bij mij in de opvang verblijft, overleg ik telefonisch welke stappen we kunnen ondernemen. Zodra er sprake is van diarree of spugen, dan verzoek ik u het kindje op te halen in verband met besmetting. Mocht alleen sprake zijn van koorts, het kindje voelt zich goed genoeg om te blijven en ik ben in staat de nodige aandacht te geven, dan is ophalen niet persé nodig.
In principe dien ik geen medicatie toe. Indien medicatie bij het kindje noodzakelijk is, dient u als ouder/verzorger altijd het formulier “medicijngebruik” in te vullen.

9. Dagindeling (globaal)

7.00 – 10.00 uur : De kindjes worden gebracht
9.30 – 10.15 uur : Fruitmoment met drinken, voorlezen
10.15 uur – 11.30 : Vrij speelmoment, Activiteit (knutselen, puzzelen, dansen etc), of naar buiten
11.30 – 12.00 uur: Lunch
12.00 – 15.00 uur: Slapen voor de kleintjes
13.00 – 14.30 uur: Activiteit met kinderen die geen middag slaapje hebben
Vrij spelen
15.00 15.45 uur: Eet- en drinkmoment, mijn eigen kinderen komen 15.30 zelf uit
school.
15.45 – 16.30 uur: Als het weer het toelaat naar buiten anders een
bewegingsmoment binnen
16.30 – 17.30 uur: Vrij spelen (en kinderen worden opgehaald), tussendoortje
17.30 – 18.00 uur: Avondeten

10. Algemene voorwaarden
Zie bijgevoegde “algemene voorwaarden gastouder Mieke”.

11. Straffen en belonen

Kinderen leren door de regels die er zijn. Als een kind iets doet wat niet mag, zal ik het kind hierop aanspreken. Ik spreek het kind aan op ooghoogte en op een rustige manier. Ik laat het kind(vanaf ongeveer 2,5 jaar) ook zelf benoemen wat er niet goed ging en hoe we er voor kunnen zorgen dat het niet weer gebeurd. Ik probeer zoveel mogelijk het woord NIET te vermijden, maar probeer te benoemen wat ik wel wil zien. Verder geef ik regelmatig complimentjes aan de kinderen, om ze zo positief te stimuleren, en positief gedrag te benoemen.

12. Emotionele veiligheid:

Hoe zorg ik ervoor dat uw kind zich thuis voelt bij mij?
Voor uw kind vind ik het belangrijk dat het zich snel bij mij thuis voelt. Ik laat uw kind aan mij en de rest van de kinderen wennen door naar uw kind te kijken om te zien waar uw kind behoefte aan heeft. Wil hij/zij op schoot, of liever in de buurt spelen, of moet ik mij wat meer op de achtergrond houden. Wel zorg ik er voor dat ik altijd in de buurt ben. Uw kind kan rekenen op mijn aandacht.

13. Persoonlijke competentie:

Wat heb ik uw kind te bieden als het gaat om zijn/haar ontwikkeling?
Elk kind is anders en ook uw kind is uniek. Ik probeer er dan ook achter te komen wat de interesses zijn van uw kind, zodat ik daar speelgoed op kan aanbieden. Bij mij thuis gebeurt meer dan oppassen: door voor te lezen, liedjes te zingen en naar buiten te gaan, te praten, te knutselen en te puzzelen, zorg ik ervoor dat ook de ontwikkeling van uw kind wordt gestimuleerd. Ik help uw kind zelfstandig worden: wat hij of zij zelf kan, mag het ook zelf doen.

14. Sociale competentie:

Bij mij thuis zijn meer kinderen waarmee het leuk spelen is!
Bij mij thuis zijn ook andere kinderen. Dat is leuk voor uw kind, daardoor krijgt hij/zij spelenderwijs mee hoe je samen kunt spelen, hoe je voor jezelf opkomt, kleine ruzietjes op kan lossen en op zijn/haar beurt wachten. Natuurlijk ben ik daar bij om ervoor te zorgen dat het zoveel mogelijk leuk en zonder grote incidenten verloopt!

15. Normen en waarden:

Wat ik kinderen wil meegeven in hun persoonlijk leven.
Ik vind het belangrijk dat kinderen meekrijgen hoe je met elkaar omgaat en hoe je je gedraagt. Daarom wordt er bij mij aan tafel gegeten, zeggen we elkaar gedag, proberen we niet te schreeuwen naar elkaar. Tevens probeer ik ze respect voor (andermans) spullen bij te brengen. Wat bijvoorbeeld inhoudt dat we niet springen op een bank, daar kan hij kapot van gaan. We klimmen niet op speelgoed of gooien daarmee, we kunnen tenslotte iets kapot maken, en als we buiten spelen, dan plukken we geen bloemen uit de bloembakken of blaadjes van bomen en struiken, ook niet als we aan het wandelen zijn. Het zijn tenslotte spullen van een ander. Ik probeer de kinderen bij te brengen dat elk mens, maar ook dieren, respect verdienen, welke godsdienst, achtergrond, uiterlijk het ook heeft. En dat je dus luistert naar elkaar.

16. Wat moet u als vraagouder meegeven aan uw kind?
– Reserve kleding;
– Flesvoeding in doseerbakje (voorzien van naam);
– Fles en/of drinkbeker (voorzien van naam);
– Speen/knuffel (voorzien van naam);
– Slaapzakje (voorzien van naam);
– luiers
– Speciale voeding (bij bijvoorbeeld een allergie);
– In de zomer een hoedje/petje, zwemkleding en zwemluiers (2 stuks);
– In de winter handschoenen, muts, sjaal, eventueel skibroek, snowboots
– Bij regenachtig weer zijn regenlaarzen handig
– Opvangboekje.

17. Waar moet ik als gastouder aan voldoen?
– Jaarlijkse risico-inventarisatie
– EHBO voor kinderen, dit jaarlijks herhaald
– Verklaring van goed gedrag zowel voor mij als gastouder als voor mijn huisgenoten ouder dan 18 jaar.